Agenda 21 del Gran Chaco Americà

Antecedents

Aquest projecte neix com a continuació del taller sobre Globesight que la Càtedra UNESCO i Movimiento Campesino Santiago de Estero (MOCASE), van realitzar l'any 2000 a la Universidad Católica de Santiago del Estero (Argentina).

Objectiu General

Aportar l'experiència i les eines de treball utilitzades per la Càtedra UNESCO en qüestions de prospectiva i l'elaboració d'Agendes XXI en els anàlisi realitzats i per realitzar per la Oficina de Desarrollo Sustentable de El Gran Chaco. Recolzar la coordinació i construcció social en la zona a través de l'elaboració d'una Agenda XXI de El Gran Chaco.

Objectius Específics

• Capacitar en anàlisi de prospectiva.
  • Capacitar en Planificació estratègica i geopolítica en qüestions socials i ambientals.
  • Revisar i co-construir les eines metodològiques i informàtiques amb actors de realitats de països del Sud.
  • Recolzar la construcció social sota nous models d'anàlisi de la realitat i desenvolupament en aquesta regió geopolítica
  • Iniciar el disseny conjunt de l'Agenda XXI de El Gran Chaco fent intervenir tots els actors involucrats en l'Oficina de Desenvolupament Sustentable d'aquesta regió.
  • Resultats de l'acció:
    • Haver definit de forma conjunta la Metodologia a emprar en l'elaboració d'una Agenda XXI de El Gran Chaco.
    • Capacitat 15 actors socials i dirigents en la utilització del programa de prospectiva Globesight.
    • Capacitar 35 actors socials i dirigents en l'ús de les eines metodològiques de construcció d'una Agenda XXI regional.
    • Consolidar la participació de la Càtedra UNESCO en els anàlisi sobre sostenibilitat de l'Oficina en sostenibilitat de El Gran Chaco i en la construcció real d'un nou model de desenvolupament regional.
    • Haver concretat els diferents apartats de l'Agenda XXI i definit el seu pressupost.

Desenvolupament de l’acció

El desenvolupament de l'acció es realitza en quatre temps.

• Realització per part de l'alumne de l'ETSEIAT, Marcel Leal del PFC amb títol “ Proposta metodològica per l'elaboració d'una Agenda XXI de El Gran Chaco Americano”. (Any acadèmic 2001-02)
  • Aprovació per part del CCD de la UPC del projecte amb el mateix nom per tal d'exposar aquesta proposta metodològica a les contraparts el Sud i reconstruir-la de nou.(Primavera 2002)
  • Concreció del “Proyecto de Agenda XXI para las Regiones del Chaco, Puna y Cuyo, desde las Organizaciones Campesinas e Indígenas”. (Febrer 2003)
  • Presentació del document al 5è programa de la Comissió Europea per països en vies de desenvolupament (pas a executar durant l'any 2004).