Gestió Sostenible de l'Aigua al Semiàrid de Brasil

Objectiu principal del projecte: Promoure una gestió sostenible de l'aigua a les zones semiàrides, especialment a la regió del semiàrid (nord-est) del Brasil, fomentant el sanejament amb tecnologies sostenibles i la reutilització de l'aigua residual tractada (aigua regenerada) per a la sobirania alimentària. Es parteix de la idea fonamental de promoure el màxim profit del recurs hídric, amb costos mínims, tecnologies apropiades i implantació de sistemes adaptats a la cultura local que promoguin a la població com autogestora dels seus recursos.

Antecedents

El semi àrid brasiler comprèn més de 1.300 districtes, amb un total de superfície de 1.130.790 km², el que correspon al 13% del territori nacional. L'any 2000 habitaven en aquesta àrea uns 22 milions d'habitants (el 14% de la població del Brasil) (MMA, 2004), pel que és sens dubte una de les regions semi àrides amb la major densitat del planeta (Absaber, 1987 ). Aquesta regió serveix de refugi a un bioma amb característiques úniques, denominat Caatinga. Gran part d'aquest territori té un sòl amb alta presència de minerals que ocasiona que l'aigua subterrània sigui salina, inviabilitzen l'obtenció d'aigua de boca des de pous.

Aquesta zona es caracteritza per albergar un ecosistema semi àrid pel fet que durant 8 mesos el clima és sec i els altres 4 mesos de l'any plou abundantment, però per la constitució del sòl i les altes temperatures constants, la majoria d'aquesta aigua es retornada a la atmosfera en forma d'evaporació. La manca d'estratègies integrals per a la gestió d'aigua ha generat problemes socials i econòmics, sent aquesta regió la que presenta el menor índex de desenvolupament humà en tot Brasil. Les principals activitats econòmiques de la regió són l'agricultura i la cria de bestiar, a més del comerç local.

En l'actualitat la presa que assorteix d'aigua a la regió, treballa només a un 28% de la capacitat, el que a futur portarà com a conseqüència un alt estrès hídric. Un altre dels problemes és la contaminació dels aqüífers per males pràctiques agrícoles. Això es deu en part a la falta d'informació que té la població sobre això, així com a les precàries infraestructures i a l'absència d'alternatives econòmiques i sostenibles. De fet, el model de desenvolupament social aplicat en aquestes zones durant dècades ha contribuït a l'establiment d'importants processos de degradació socioeconòmica i ambiental, degut en part al fet que els patrons i models convencionals de l'ús de l'aigua són inadequats per a aquesta zona semi àrida. Per tot això, es planteja l'aplicació de models de gestió basats en una gestió integrada i sostenible dels recursos hídrics.

Objectius específics:

a) Crear i activar un Parc Demostratiu de tractament d'aigua regenerada a l'àrea urbana amb un ús de conscienciació ecològica i social.

b) Promoure la participació dels membres de la comunitat local, tècnics i membres de l'administració en les activitats per al foment de la gestió sostenible de l'aigua en zones semi àrides, a través de la realització d'activitats formatives, divulgatives i d'investigació.

c) Realitzar un projecte d'un sistema demostratiu de tractament d'aigua residual tractada (aigua regenerada) destinada al reg de cultius per a habitatges d'una comunitat rural del semi àrid, acoblat als Programes "Aigua Dotze" i "1 Milhao de Cisternes".

d) Enfortir la xarxa internacional de treball i recerca de la Càtedra UNESCO a Brasil per mitjà de la formulació de projectes acadèmics i de recerca aplicada al costat de la UNEB i la UFBA.

e) Generar les bases institucionals i acadèmiques per a la creació d'una máster internacional en temes relacionats amb Sostenibilitat: agroecologia, energia i gestió de recursos hídrics.

f) Generar i desenvolupar un projecte de invetigació aplicada en forma conjunta entre l'UNEB, la UFBA, la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la UPC i organitzacions locals per presentar al marc de la convocatòria FP7 de la Unió Europea per a la innovació social en poblacions vulnerables.

Ciutats on es realitzarà l'activitat:

Irecê, Salvador, Juazeiro i Canudos

Socis participants de l'activitat:

Amèrica Llatina:

Universidade Federal da Bahía (UFBA), Salvador-BA, Brasil (www.portal.ufba.br)

Empresa Baiana de Águas e Saneamento (EMBASA), Salvador, Brasil (www.embasa.ba.gov.br)

Companhia de Desenvolvimento dos Vales do São Francisco e do Parnaíba (CODEVASF; http://www.codevasf.gov.br/)

EMBRAPA-Semiárido (http://www.cpatsa.embrapa.br/)

Europa:

University of Bradford - Bradford Centre for Sustainable Environments (http://www.sustainable-environments.brad.ac.uk/)

darrera modificació: Desembre 2012