2013/04 - Presentació Informe Situació dels Drets Humans a Guatemala 2011 i 2012

Presentació de l'informe realitzat per Educació per a l'Acció Crítica (EdPAC), el Grup de Recerca en Drets Humans i Sostenibilitat (GIDHS) i la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat (CUS) sobre la situació dels drets humans a Guatemala i la seva vulneració com a resultat de l'avanç de l'agroindústria, la mineria i les hidroelèctriques.
L'actual demanda internacional de matèries primeres provinents dels sectors agroindustrials, especialment els monocultius extensius i intensius de palma africana i canya de sucre, la indústria extractiva com la mineria a cel obert i l'explotació petroliera han coadjuvat a l'agreujament de les condicions de vida de els pobles i comunitats rurals, veient forçades a desplaçar-se o migrar.

Aquest és el cas de les comunitats camperoles i indígenes del Valle de Polochic, al departament de Alta Verapaz al nord-est de Guatemala. De la mateixa manera, els megaprojectes com la mineria a cel obert ocasionen forts impactes socioambientals que no han estat considerats ni consultats degudament amb les comunitats afectades, les quals reben pocs o cap benefici en contraposició a les expectatives de desenvolupament local que s'han vist frustrades. Aquesta situació es va poder constatar en les comunitats camperoles i indígenes properes a la mina Marlin, departament de San Marcos.

L'Estat guatemalenc no està protegint les persones que defensen els seus drets fonamentals. Per contra, es donen nombrosos casos de persecució i criminalització a defensors de drets humans i a organitzacions camperoles i indígenes. Resulta preocupant la criminalització de la qual són objecte, mitjançant acusacions penals i/o detencions no fonamentades. Aquestes últimes més, denoten una celeritat que altres processos penals no tenen, com les denúncies a les agressions exercides en contra. Podem afirmar que preval la corrupció i impunitat en les diferents instàncies governamentals, principalment en l'organisme judicial i en les forces de seguretat de l'Estat. Existeixen també cossos armats de seguretat privada que operen amb total impunitat defensant els interessos d'empreses nacionals i transnacionals.

Ponents convidats:
Joan Martínez Alier - Universitat Autònoma de Barcelona
Mónica Mazariegos - Advocada i periodista guatemalenca
Membres de la Missió d'Observació de DDHH de Edpac-GIDHS

Lloc i data:
Dijous 11 abril 2013 / 20.00 h
Casal de Joves Palau Alòs
C/ Sant Pere Més Baix 55, Ciutat Vella.
(metre Urquinaona, metro Jaume I)

darrera modificació: Abril 2013