2014/02 - Xerrada Reciclar Ciutat 2014: Economia Circular i Desenvolupament Territorial

El 27 de febrer a la ciutat de Terrassa, la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat, l'Ajuntament de Terrassa i el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC), han realitzat la primera Xerrada Reciclar Ciutat 2014: Economia Circular i Desenvolupament Territorial a càrrec de Nicola Tollin.

L'economia circular és un terme genèric per a una economia regenerativa per disseny. Els fluxos materials corresponen a dos tipus, materials biològics dissenyats per tornar directament a la biosfera, i materials tècnics, dissenyats per circular amb pèrdues mínimes de qualitat, promovent el canvi cap a una economia impulsada per les energies renovables.

En el següent enllaç podeu trobar un video on s'expliquen breument els principis de l'economia circular:

Què és l'economia circular?

Nicola Tollin és un investigador amb més de 10 anys d'experiència en desenvolupament urbà i regional sostenible. Ha estudiat a la Universita IUAV di Venezia, a la Venice International University , l'Institut d'Estudis Metropolitans de la Universitat Autònoma de Barcelona, i a la Universitat Politècnica de Catalunya. Ha desenvolupat activitats de recerca en el Departament d'Urbanisme de la Universita IUAV di Venezia, a la Facultat d'enginyeria civil i en el Instute on Facility Management de la Technical University of Denmark.

En els últims 10 anys ha participat com a investigador i/o co-ordinador de diversos programes internacionals de recerca i educació, entre els més destacables: EU Pratical Evaluation Tools for Urban Sustainability PETUS; EU New Intermediary services and the transformation of urban water supply and Wastewater disposal systems in Europe INTERMEDIARIES; EU Science, Technology and Research: the Green city of the future STAR; EU Waste in a Social Environment WISE; EU Evaluation of Sustainability EASY-ECO; EU Human Dimension on Global Environmental Change HDGEC; EU atoms & bits.

Durant els últims anys les seves investigacions s'han centrat en l'avaluació integrada de la sostenibilitat, davant del canvi climàtic i al canvi global, a través de processos de presa de decisió, polítiques i planificació basades en les teories del pensament sistèmic i a través l'ús de escenaris de futur. També ha investigat la dimensió humana de la sostenibilitat i del canvi climàtic, en termes de producció i consum sostenible, a través de l'anàlisi dels cicles materials i energètics i també del sistema de valor, intrínsec i percebut, amb enfocament cap a les teories del decreixement .

Nicola Tollin també ha participat com a autor a nombroses publicacions científiques i com a ponent i/o co-organitzador a nombrosos congressos científics internacionals.

La benvinguda i presentació de l'acte, l'ha donat Jordi Morató, coordinador de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la UPC.

El programa de la xerrada ha sigut el següent:

18:30 h - Jordi Morató - Benvinguda i presentació.

18:35 h - Nicola Tollin - Economia Circular i Desenvolupament Territorial.

20:05 h-Reflexions, conclusions.

Durant la xerrada, el professor Nicola Tollin ha explicat les principals característiques i diferències entre l'economia lineal, l'economia circular i el metabolisme urbà circular.

Pel que fa a l'economia lineal, ha comentat que es tracta de l'actual model de producció adoptat per les principals economies del món, on la lògica de mercat es basa en l'ús de matèries primeres que es transformen en productes, els quals després de ser utilitzats es rebutgen com a residus. Aquest model, comenta el professor Tollin, podria convertir-se en un model insostenible tenint en compte que en els últims anys s'ha observat un increment generalitzat de la població, un augment de les migracions del camp a la ciutat, i un consum exponencial d'envasos de plàstic que podrien ser impediments importants per al manteniment d'una economia lineal que segueix una lògica adoptada a partir de la primera revolució industrial.

A diferència de l'economia lineal, l'economia circular part de la visió de tancar els cicles de producció per disminuir considerablement els residus. És una economia que es basa en l'estudi dels sistemes naturals circulars amb la finalitat de ser intencionalment restaurativa, basada en energies renovables, minimitzant l'ús de productes químics, eliminant un percentatge important de les deixalles.

Finalment, el professor Tollin, ha comentat que el planejament territorial hauria d'incorporar la visió del metabolisme urbà circular, de manera que s'incloguin els usos de la terra, l'energia, l'aigua, i els materials sòlids amb la finalitat d'aconseguir una integració socio- ecològica que promogui el  re-ús, el disseny participatiu i la co-evolució.

La reunió tindrà lloc a la Sala Diesel del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC), a la Rambla d'Ègara, nº 270, Terrassa, Barcelona a les 18:30 h (accés gratuït).

Podeu descarregar el programa de la xerrada al següent enllaç:

darrera modificació: Març 2014