2011/04 - Exposició Itinerant Reciclar Ciutat a Colòmbia.

La Càtedra UNESCO de Sostenibilitat arriba a un acord amb Maloka, el prestigiós i més gran parc temàtic de ciència i tecnologia de tot Amèrica Llatina, per incloure l’exposició “Reciclar Ciudad: Moravia un proceso de transformación en Medellín” dins de la seva programació 2011. L’exposició es programarà en un dels recintes de Maloka a Bogotá (Colòmbia), a partir de l’agost del 2011 i fins a finals d’any.

Durant el mes d'octubre de 2010, i dins el marc de la VII Biennal Iberoamericana d'Arquitectura i Urbanisme celebrada a Medellín, es va realitzar l'exposició “Reciclar Ciudad: Moravia un proceso de transformación en Medellín”, com un testimoni de la transformació de la muntanya d'escombraries, dels seus actors i les estratègies utilitzades per a la integració de la zona a la dinàmica urbana, així com d'altres processos de transformació semblants a d’altres ciutats, com Barcelona. En l'exposició es fa una reflexió sobre l'actuació urbana, la participació, planificació i gestió, tant pública com privada, universitària i comunitària i l'articulació interinstitucional per al foment del desenvolupament humà sostenible.

RECICLAR CIUTAT ha estat una iniciativa de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la UPC, duta a terme en conjunt amb institucions com la Secretaria de Desarrollo Social de l'Alcaldia de Medellín, la Gerència del Macroproyecto de Moravia, l'Àrea Metropolitana del Valle de Aburrá (AMVA), el Parque Explora, l'Ajuntament de Barcelona, l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID), l'Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD), el Tecnológico de Antioquia, la Universidad de Antioquia, la Universidad Pontifícia Bolivariana (UPB), l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona i l’Universitat Sense Fronteres.

L’exposició es va instal·lar durant 1 mes a la sala d'exposicions temporals del Parque Explora a Medellin i va a ser visitada per 3.110 persones. Ara l’exposició anirà a partir de l’agost en el prestigiós recinte de Maloka, a Bogotá, la capital de Colombia.

Maloka és un parc temàtic sobre ciència i tecnologia que es va inaugurar el 1998. El seu nom deriva de la maloca, lloc utilitzat per moltes tribus indígenes com a lloc per adquirir la saviesa de l'univers. Es tracta del centre interactiu de ciència i tecnologia més gran i important de tot el continent, amb 17.000 m², 9 sales d'exposició temàtica i prop de 300 mòduls interactius així com el primer i més gran cinema Domo de format gegant de Sud-amèrica.

Maloka disposa d’un equip de recerca i conceptualització que participa en nombroses activitats lligades a la ciència i la tecnologia, i en especial al voltant dels seus cinc clubs de Ciència: Petits Exploradors, Biologia, Robòtica, Química, Astronomia i Energia. L’aproximació del treball amb les escoles és la base del seu treball, i de fet els alumnes s'inscriuen uns mesos abans i es reuneixen tots els dissabtes per fer projectes científics i ampliar els seus coneixements.

També existeix la Corporación Maloka, com un Programa de cobertura nacional amb projecció internacional, de caràcter cultural, educatiu, científic, tecnològic, recreatiu i turístic, que aporta a la construcció d'una societat basada en el coneixement, a través del disseny de múltiples estratègies d'apropiació social de la Ciència i la Tecnologia, generant esperit crític i consciència sobre el seu impacte en la vida quotidiana i el desenvolupament social, econòmic i cultural dels colombians.

Al segle XXI, Maloka pretén tenir el mateix propòsit de la llegendària Maloca, adaptada a la societat actual: un lloc per a la trobada, creixement i enriquiment de la comunitat, que promou el reconeixement i el respecte per tots els individus com a éssers humans integrals. Es pretén assentar les bases culturals per impulsar una trobada constructiva entre la ciència moderna i la saviesa mil·lenària dels nostres avantpassats.

Per obtenir més informació de l'exposició “Reciclar Ciudad: Moravia un proceso de transformación en Medellín” i de la organització Maloka, podeu consultar els següents enllaços: