Sou a: Inici » Notícies » 2011/06 - Jornada Internacional Reptes i Instruments per a l'Adaptació al Canvi Climàtic a escala local i regional

Durant el 28 i 29 de juny del 2011 es va dur a terme a l'Escola d'Enginyeria Tècnica de Terrassa (EET) la Jornada Internacional "Reptes i Instruments per a l'Adaptació al Canvi Climàtic a escala local i regional", organitzada per la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat.

La presentació de la Jornada va estar a càrrec de Xavier Cañavate, director de l'EET, del professor Martí Rosas i de Jordi Morató, coordinador de la Càtedra UNESCO.

La xerrada del dia 28 la va realitzar el Dr. Mariano Marzo, catedràtic d'estratigrafia i professor de recursos energètics i geologia del petroli de la Universitat de Barcelona (UB), que va parlar sobre "Els tres fronts d'una política energètica sostenible".

Per al ponent, els tres fronts per assolir una política energètica sostenible són l'energia (seguretat del subministrament), l'ecologia i l'economia (competitivitat). Es va incidir en el fet que els hidrocarburs - el petroli, el gas i el carbó- han possibilitat l'actual paradigma de creixement demogràfic i econòmic, incentivant-se l'ús massiu d'aquests combustibles fòssils, que en bona part, han estat generadors del canvi climàtic. El professor Mariano Marzo també va comentar com el declivi mundial dels camps de gas i petroli i la dificultat d'explotar noves reserves, posen en risc la seguretat del subministrament i provoquen en conseqüència l’augment del preu. En aquest sentit, és evident que el tercer front per assolir una política energètica sostenible és l'economia, ja que els preus dels combustibles han afectat negativament a les economies dels països no productors, fent-los cada vegada més vulnerables i dependents. Com a exemple va citar a Grècia, Irlanda, Portugal, Espanya i Itàlia. D’altra banda, va ressaltar –coneixent tots els escenaris que marquen informes oficials, com els de la mateixa OCDE- que amb energies renovables només no n’hi ha prou per afrontar la crisi energètica durant els propers anys. L’estratègia per tant, passaria per integrar una política energètica que equilibri els tres fronts mitjançant un pacte d'estat, incentivant al màxim les energies renovables, però centrant els esforços en una política d’estalvi i d’eficiència.

El dia 29, ens va acompanyar el Dr. Andrea Lampis, professor del Centre Interdisciplinari d'Estudis sobre Desenvolupament (CIDER) de la Universidad de los Andes a Bogotà, Colòmbia. En la ponència que va presentar, titulada "Vulnerabilitat Social i Adaptació de les ciutats davant del Canvi Climàtic", va desglossar el concepte de vulnerabilitat, com el grau en el qual un sistema és susceptible o incapaç de fer front als efectes adversos del canvi climàtic, en funció del caràcter, magnitud i rapidesa del canvi, així com de la variació a la qual s'exposa un sistema, la seva sensibilitat, i la seva capacitat d'adaptació. Va explicar les diferents visions del terme, com ara la tradicional, l'índex de vulnerabilitat i els patrons de vulnerabilitat, els quals permeten diagnosticar i mesurar els diferents impactes climàtics a nivell regional. També va explicar mitjançant un model d'anàlisi la progressió de la vulnerabilitat, mitjançant la identificació de causes principals, de pressions dinàmiques, condicions insegures, desastres i amenaces. Finalment, va aplicar els conceptes presentats en un cas real, a Tumaco, a la Costa Pacífica colombiana, concloent que la regió és un exemple de com la manca de respecte dels drets humans, socials i culturals, la insatisfacció de les necessitats humanes i la manca de seguretat humana es relacionen els uns amb els altres.

Podeu trobar les presentacions de la Jornada al següent enllaç:

[3 MB] Mariano Marzo - Jornada Internacional

[4 MB] Andrea Lampis - Jornada Internacional