2011/07 - Jornades de Gestió Integral i Sostenible de l’Aigua a Cabo Verde

El 6 y 7 de juliol de 2011 es va realitzar a les instal·lacions del campus de la ciutat de Praia de la Universitat de Cabo Verde (UNICV) les Jornades de “Gestió Integral i Sostenible de l’Aigua”, organitzades per la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat juntament amb el Departament de Ciència i Tecnologies de la UNICV i amb el suport del Centre de Cooperació per el Desenvolupament de la UPC.

El President del Departament, João Cardoso, va oferir un breu discurs inaugural en el que va agrair la presencia i l’esforç de l’equip de la Càtedra UNIESCO de Sostenibilitat, i va emfatitzar sobre la importància de continuar treballant junts amb la finalitat d’enfortir els lligams entre ambdues universitats.

La xerrada inicial va ser a càrrec del Conseller d’Ambient i Sanejament de la ciutat de Praia, Gilberto Silva, qui va introduir la problemàtica existent al voltant de l’aigua a la ciutat de Praia, i els reptes que enfronta la ciutat per abastir a una població creixent. Res aliens a l’esmentada problemàtica, els estudiants varen mostrar gran interès i participació durant la presentació.

Posteriorment, Damaris Lopes da Silva, membre de l’equip de la UPC, va parlar sobre el binomi “Energia i Aigua”, emfatitzant sobre la situació de Praia. La principal font d’energia al país utilitzada per a l’obtenció d’aigua mitjançant la dessalació són combustibles fòssils. Aquesta situació encareix la obtenció d’aigua i estressa la situació de mancança al país.

A la tarda del primer dia, Maritza Rosabal i Claudia Rodrigues, investigadores de l’ICIEG (Institut Caboverdià d’Igualtat i Equitat de Gènere) van parlar sobre “Aigua, Sanejament i Gènere”, amb la participació d’alumnes tant del Departament de Ciència i Tecnologies com del Departament d’Humanitats de la UNICV. Aquesta xerrada va estar acompanyada d’una discussió i debat sobre la situació a la illa de Santiago en la que hi va participar activament l’alumnat.

El 7 de Juliol, Carin Gérard y Samora Barros de ADAD (Associació de Defensa del Medi Ambient), ONG caboverdiana compromesa amb la investigació i educació ambiental al país, van parlar sobre els principis bàsics d’Ecologia Industrial.

Posteriorment Antonio Corsino, professor de la UNICV, va presentar un cas pràctic de “Captació i qualitat d’aigua del núvols”, tecnologia que s’aplica com una solució local a la manca d’aigua a la zona muntanyosa de la Illa de Santiago. Finalment, Damaris Lopes da Silva va tractar el tema “Tecnologies d’Aigua i la Nova Cultura de l’Aigua”.

La gran participació de l’alumnat de la UNICV va evidenciar el seu interès en la problemàtica del país i, particularment, de la ciutat de Praia. Aquestes jornades pretenen enfortir les relacions entre UPC i UNICV amb el fi d’establir una xarxa professional i d’investigació interuniversitària.

Podeu trobar les presentacions de la Jornada al següent enllaç:
[3 MB] Binómio Agua Energía Praia
[4 MB] Nueva Cultura del Agua Praia