2011/04 - Projecte RECICLAR CIUTAT. Nou acord de col·laboració

Projecte RECICLAR CIUTAT. Nou acord de col·laboració entre la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat amb l'Associació Barrinar cap a la sostenibilitat i el Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya.

Dins el marc d'activitats en pro de la difusió d'experiències de transformació de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), s'ha constituit la xarxa de col·laboració amb l'Associació "Barrinar cap a la sostenibilitat" i el Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (mNACTEC). Aquesta xarxa pretén connectar l'activitat acadèmica de referència de la Càtedra UNESCO amb la dinamització socioambiental de l'associació de joves emprenedors Barrinar i la capacitat que el mNACTEC presentar per ajudar en la difusió de la ciència i la tecnologia.

Es tracta d'un esforç més per fomentar la generació de coneixement al voltant dels processos de transformació que es donen a les ciutats, amb un enfoc centrat en la participació de la ciutadania, incloent diferents col·lectius com les escoles, els aturats, inmigrants i altres. Els principals objectius d'aquesta xarxa es centren en la creació d'espais que permetin la difusió, participació i implicació dels ciutadans en els processos de transformació urbana que es duen a terme a diferents llocs del planeta. Per aconseguir-ho, les tres entitats desenvoluparan dues noves iniciatives: 1) l'entorn web Reciclar Ciutat, un espai web permanent per informar, formar i ajudar la transformació i, 2) els esdeveniments participatius "Transforma Ciutat", un espai presencial de trobada i participació per a diferents sectors de la societat, que s’estructurarà en:

-Xerrades Reciclar Ciutat. El cicle de xerrades Reciclar Ciutat es vol configurar com un cicle d’intercanvi i de difusió d’idees i experiències de transformació en els diferents àmbits de la vida quotidiana. Es vol donar a conèixer i discutir com es poden crear cicles de funcionament més sostenibles a les nostres ciutats. Es tracta d'un espai de reflexió sobre les ciutats, sobre els seus cicles metabòlics i les bones pràctiques del dia a dia, sobre actuacions que millorin la funcionalitat de tots els processos. Un fet important i fonamental per a l’èxit i la consolidació d’aquest cicle es que s’afavoreixi la participació ciutadana amb diferents activitats. Això s’ha de treballar a diferents nivells, amb organitzacions especialitzades a cada una de les ciutats, que treballaran els temes claus, però es considera fonamental estructurar la participació i implicació de les escoles de les ciutats (primària i/o secundària en funció de la temàtica), que treballaran cada una de les temàtiques i alguns dels materials preparats per a cada xerrada. Les escoles participarien directament al llarg de tot el projecte, bàsicament de dues maneres: 1) incorporant una sèrie de dubtes/preguntes per als experts, i 2) generant possibles idees de projectes o iniciatives, que es discutirien i analitzarien posteriorment, tant en jornades presencials, com en l’entorn web a través de votacions.

-Jocs per la Transformació. Es desenvoluparien jornades de treball amb escoles a partir de jocs de rol i altres activitats per desenvolupar els diferents temes que seran tractats en les xerrades.

-Premi Reciclar Ciutat dins de la Bienal. La Biennal-Premi Reciclar Ciutat es un esdeveniment que té com a objectiu fonamental el facilitar la generació de projectes, idees i iniciatives de transformació innovadores, amb valor afegit en la creació d'ocupació. En aquest sentit, la biennal es constitueix en un esdeveniment fonamental per difondre totes les activitats del projecte RECICLAR CIUTAT, però especialment, la biennal és el lloc on es donarà el PREMI
RECICLAR CIUTAT
, a les millors iniciatives participatives de transformació urbana en l’àmbit ibero-americà. El premi Reciclar Ciutat vol reconèixer el treball de persones, institucions o col•lectius que hagin participat en processos de transformació en un determinat barri, ciutat o regió d'Iberoamèrica, sota criteris de participació, innovació i sostenibilitat.

La Biennal-Premi Reciclar Ciutat es vol constituir en un esdeveniment important per al projecte i la ciutat, ja que el centre de les activitats serà sempre el mNACTEC a Terrassa. La primera edició es farà de forma presencial a la seu central del mNACTEC a Terrassa i les següents edicions es volen anar realitzant en seus diferents, amb possibilitat que es facin a diferents ciutats de l’àmbit de realització del premi (Amèrica Llatina, Espanya i Portugal). En tot cas també es faria alhora a la seu a Terrassa, realitzant connexió via videoconferència.