Sou a: Inici » Notícies » 2010/12 - SEMINARI D'ESPECIALITZACIÓ RECICLAR CIUTAT. ADAPTACIÓ LOCAL I REGIONAL AL CANVI CLIMÀTIC

El dia 14 de desembre de 2010 a la sala de conferències de l’Escola d’Enginyeria Tècnica de Terrassa (EET), es va dur a terme el Seminari d'especialització “RECICLAR CIUTAT: Adaptació local i regional al canvi climàtic”, organitzada per la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat.

En aquest seminari s’ha presentat el cicle de xerrades “Reciclar Ciutat”, amb la finalitat aprofundir en la investigació dels efectes del canvi climàtic a nivell local i regional, per analitzar el futur de l'actual model de ciutat, els seus vulnerabilitats i les possibles polítiques d'adaptació.

La presentació del Seminari va estar a càrrec del director de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la UPC Jordi Morató, que va ser seguida del tema "Fonaments Científics del Canvi Climàtic: Escenaris futurs d'evolució del clima" abordat per Jordi Mazón, en el qual es van presentar les causes naturals dels canvis en el clima global i es van contrastar amb les recents evidències del canvi climàtic al qual ens enfrontem avui dia.

Posteriorment, es va presentar el tema "Pic del petroli, divisió social del treball i procés d'urbanització. Hi ha futur per a l'actual model de ciutat? "per part del professor Andri W. Stahel, dins el qual es va abordar el repte que actualment representa la gestió de les grans ciutats i la voracitat del seu metabolisme en termes energètics i de recursos naturals en general. Cal ressaltar que la utilització que fem de recursos limitats com el petroli, és ineficient gràcies a la insostenible dinàmica generada en els nuclis urbans.

Robert Savé, membre del Programa Horticultura Ambiental de l'IRTA a Torre Marimon, va presentar el tema "Vulnerabilitats davant el canvi global d'alguns sistemes biològics antropitzats a Catalunya", en el qual es pren a l'agricultura, la jardineria, la silvicultura i la restauració paisatgística, com elements importants davant els efectes negatius del canvi climàtic a les ciutats. Això és degut principalment al paper biològic de les plantes verdes com assimiladores de CO2, i en aquest punt s'evidencia la seva vulnerabilitat davant els canvis de temperatura, ja que per realitzar el seu paper filtrador necessiten de certes característiques ambientals.

La presentació "Backcasting Desenvolupament Urbà Sostenible: Tendències vs. Aspiracions" del professor investigador de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat Nicola Tollin, va iniciar amb l'anàlisi d'alguns escenaris de futur davant del canvi climàtic global, plantejant algunes de les problemàtiques més generalitzades en aquest camp, per elaborar un treball de grup en el qual es visualitzaran aquests escenaris. Posteriorment, es va elaborar un pronòstic retrospectiu per cada grup, el qual va ser presentat i discutit per la resta de l'audiència.

La presentació "La ciència és cultura: com el IC3 participar en l'exposició del CCCB" de Miquel Àngel Rodríguez-Arias, ha tractat del procés mitjançant el qual es va construir l'exposició “Barcelona - València - Palma: una història de confluències i divergències”, que amb l'objectiu de divulgar el problema que suposa el canvi climàtic per a les ciutats, s'ha proposat sensibilitzar la població i als organismes públics pel que fa a la necessitat de generar i implementar alternatives que permetin modular els efectes negatius d'aquest.

Amb la presentació "Actors i polítiques per a l'adaptació local i regional. Reflexions sobre la governabilitat ambiental territorial", la consultora en Planificació Ambiental Margarida Pacheco, del Centre d'Estudis del Neotrópico, va abordar el tema de com diferents actors públics i privats han preservat comportaments d'adaptació gràcies a la seva identitat cultural, al coneixement comunitari del medi natural i al reconeixement de la incertesa davant amenaces climàtiques.