2010/11 - Vídeo-Fórum. “BAHALA Na: Prevenció de Catàstrofes Naturals a Filipines”

En cooperació amb l’ONG “Acció Contra la Fam”, la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat ha realitzat una sessió de Vídeo-Fórum “Bahala Na: prevenció de catàstrofes naturals a Filipines”, dins del marc de treball d’aquesta entitat, per augmentar las capacitats dels pobles del sud-est asiàtic per respondre als desastres naturals. L’objectiu fonamental d’aquest projecte es centra en l’enfortiment de les capacitats de les comunitats d’aquesta regió davant dels riscos naturals, reduint la seva vulnerabilitat i, evitant alhora, la pèrdua de vides humanes.

El Vídeo-Fórum s’ha realitzat el dia 30 de novembre de 2010 a la sala de conferències de l’Escola de Enginyeria Tècnica de Terrassa (EET). Primerament, es va a presentar Acció Contra la Fam i el seu treball en el context filipí, amb dos eixos principals: el foment de la diversitat agrària per garantir la sobirania alimentaria i les activitats per augmentar la capacitat de resposta, tant de la població com dels organismes administratius. Després, es va a continuar amb la projecció del documental, per a finalitzar amb una taula rodona, on es va a establir un espai per el diàleg amb els assistents.

Aquestes reflexions sobre la vulnerabilitat de les poblacions davant del canvi climàtic, es tornen especialment més rellevants a països com Filipines, on existeix una filosofia predominant anomenada Bahala Na, que es refereix a acceptar el destí sense lluitar i sense tractar de canviar-ho. Aquesta actitud condiciona evidentment la resposta de les comunitats davant dels desastres naturals, i anul·la molt sovint la seva capacitat d’adaptació. Es per això, que aquest tipus d’activitats té tanta importància, ja que la gent que viu en contexts com aquest han de conèixer i de ser capaços d’implementar els diferents mecanismes per la prevenció i mitigació dels desastres naturals.