2012/01 - Xerrades Reciclar Ciudad - Edificació Sostenible

Hem de repensar les ciutats? Quin cost social, ecològic i econòmic té seguir transformant el territori tal com ho hem estat fent? Existeixen les vivendes sostenibles? Com es pot treballar per reduir les emissions perjudicials? Què es pot fer des de la recerca?

Aquestes i altres preguntes van ser tractades dins la xerrada del Cicle Reciclar Ciutat, que es va a celebrar el dimecres 14 de desembre al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC), organitzada per la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat, conjuntament amb Bcauselab, Barrinar Cap a la Sostenibilitat, i en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Terrassa i el mateix mNACTEC (accés gratuït).

Tres esdeveniments van tenir lloc en un mateix acte:

1) Presentació del volum del 2011 de la revista Sostenible?, amb el títol Reciclar Ciutat, i presentació del Premi-Ajut a la recerca 2011, finançats per la Fundació Mina d'Aigües de Terrassa

2) Presentació del grup NEMO-Barcelona (www.noemissionmonday.com)

3) Xerrades sobre Construcció Sostenible.

El primer d’aquests esdeveniments, la presentació de la dotzena edició de la revista Sostenible?.- Reciclar Ciutat, va a estar a càrrec de la professora Beatriz Escribano i del Jordi Torredemer, representant de la Fundació Mina d’Aigües de Terrassa, que van parlar de l’historia d’aquesta publicació com a referent de la recerca en l’àmbit de la sostenibilitat i del suport que aquesta Fundació ha donat des de sempre per a la publicació i per dur a terme el Premi-Ajut a la recerca 2011. En aquest cas, el premi s’ha atorgat a Paola Del Chicca, alumna del Màster en Sostenibilitat que ha treballat temes relacionats amb la gestió del aigua i les tecnologies sostenibles associades.

En segon lloc es va presentar l’equip NEMO-Barcelona, fruit de la col·laboració de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la UPC i l’organització NEMO, No Emission Monday (Dilluns Sense Emissions). Amb aquest grup de treball en xarxa, es donarà més suport i difusió a les experiències de transformació del territori que es donin arreu del mon, amb la possibilitat de compartir, intercanviar idees i de fer un esforç comú amb la resta d’equips NEMO. De fet, l’experiència Reciclar Ciutat, de xerrades participatives es replicarà d’entrada a un mínim de 8 ciutats del mon, entre elles a Londres, Zurich, Hong Kong i Shanghai, entre d’altres.

El tercer i últim esdeveniment, va constar de dues presentacions sobre construcció sostenible. La professora Sandra Bestratren, de l’ETSAB de la UPC, va compartir la seva visió del concepte de reciclar les ciutats i de transformar els territoris, donant alguns exemples de la seva experiència, tant dins com fora de les aules, per afavorir la transformació dels territoris cap a la construcció d’un medi més proper a la sostenibilitat.

D’altra banda, l’Alfonso Godoy i altres integrants de l’organització d’estudiants Solar Decathlon UPC, van parlar de la seva experiència en la construcció de xarxes del coneixement amb entitats i persones relacionades amb l’edificació sostenible, vinculant la vivenda amb la cooperació.