Restauració Socioambiental d'un antic abocador al barri de Moràvia a Medellín - Colòmbia

La Universitat Politècnica de Catalunya, a través de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat, porta a terme un procés de cooperació conjunt entre entitats tant espanyoles com colombianes, per a l’adequació ambiental d'un antic abocador al centre de Medellín. El projecte té una particularitat: aquest abocador està just a l'interior d'un barri consolidat amb més de 20 anys d'història.

El "Morro de Moràvia" és un turó de 40 metres d'alçada a la ciutat de Medellín, Colòmbia. Aquest turó és el producte del dipòsit d'escombraries durant més de 15 anys, ja que està situat en una zona que es va fer servir com a abocador durant les dècades dels 70's i 80's, on es disposaven 100 tones diàries d'escombraries. L'afluència de refugiats i desplaçats va generar durant els anys 80 un gran assentament humà, que a poc a poc es va consolidar en un barri que es va estendre al voltant de l'abocador i sobre el mateix.

Degut a les condicions d'insalubritat en què vivien els habitants del morro, les entitats administratives van començar un procés per a la integració d'aquesta zona a la dinàmica urbana. En aquest procés la UPC ha participat de forma activa, mitjançant la cooperació en la transmissió de coneixements i la gestió interinstitucional de diferents aspectes lligats al procés de transformació socio-ambiental.

L'Area Metropolitana del Valle de Aburrá (AMVA), en conjunt amb la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat, Universitats locals com la Universidad de Antioquia, l'Agència Espanyola de Cooperació per al Desenvolupament (AECID), l'Agència Catalana de Cooperació per al Desenvolupament (ACCD), l'Ajuntament de Barcelona i l'Alcaldia de Medellín, entre d’altres, estan liderant un seguit de propostes i intervencions per millorar les condicions de vida dels habitants del morro i, alhora, integrar aquesta zona a l'activitat urbana de la ciutat.

Aquesta restauració, es realitza al voltant de 3 eixos de treball:

a) Foment del procés participatiu, mitjançant la "Semana de Moravia"

b) Descontaminació del morro: Planta per al tractament de lixiviats

c) Restauració socioambiental a través de jardins comunitaris

Foment del procés participatiu: "Setmana de Moràvia"
Líderes comunitarias en la finalización de la capacitación durante la segunda Semana de Moravia.participación copia.jpg

Líders comunitàries en la finalització de la capacitació durant la segona Setmana de Moràvia
i participació de la comunitat infantil a les activitats.

La Setmana de Moràvia és un esdeveniment participatiu que s'ha dut a terme el mes de juliol durant 2 anys consecutius a la ciutat de Medellín, amb organització de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat, l'Alcaldia de Medellín i l'Àrea Metropolitana de la Vall d'Aburrá (AMVA).

Aquest any l'esdeveniment ha tingut com a finalitat vincular a la comunitat en els processos urbans i d'integració ambiental de la zona, a través dels jardins comunitaris. Per a això, es va realitzar la formació de 25 líders comunitàries, durant un període de 3 mesos. També si van fer tallers amb nens d'escoles de la zona.

Finalment, cal destacar la presentació del documental de Televisió de Catalunya (TV3) “Barraques: la ciutat oblidada”, que tracta sobre els conflictes del barraquisme a Barcelona des de la perspectiva dels que van habitar aquests barris desafavorits. Al final de la projecció, els participants van prendre la paraula i van compartir la seva impressió sobre la gran semblança entre els testimonis del documental i la seva situació com a habitants de Moràvia.

darrera modificació: Març 2011